Det forsvindende subjekt?

Er subjektet/grundleddet ved at forsvinde? Der er situationer, hvor jeg er stoppet med at skrive subjektet. Især i chatsprog og skriftligt. Der er sætninger, hvor det er ret tydeligt hvad/hvem der er subjektet. Fx hvis det er “jeg” eller “det”.
Eksempler kunne være(samtaler mellem to personer):
1: Kommer du i aften?
2: Tror det.

1: Går det godt?
2: Kommer an på…

I begge tilfælde mangler der vel et subjekt, hvis det skal være mest grammatisk korrekt?! I sprog som fx græsk er subjektet tit implicit, men der kan man også i højere grad se på verbet, hvilken form det skjulte subjekt er i, end man kan på dansk.

Det kan også optræde her på bloggen, men mest når jeg chatter. Jeg er lidt usikker på, om det er noget jeg er begyndt på, eller om jeg bare først at blevet opmærksom på det nu. Det er mest af dovenskab jeg ikke skriver subjektet. Det er jo alligevel indlysende, så hvorfor bruge tid på at skrive det? Er lidt spændt på om det måske kunne finde på at brede sig til talesprog også, eller om det er et rent skriftsprogligt fænomen.

26 Comments »

  1. Steffen said,

    26 February 2007 at 18.01.19

    Har tænkt på det :-)
    Nogle gange tror jeg faktisk også at vi glemmer at bruge det i tale, men det er jeg lidt usikker på…

  2. Anders said,

    26 February 2007 at 18.02.29

    Pudsigt! Jeg har på det seneste taget mig selv i akkurat det samme. Jeg tror jeg skriver det en del i sms og nok også chat, men flere gange når jeg har skrevet blogindlæg og andre mere seriøse ting har jeg været lige ved at gøre det samme! Det er skræmmende - vi må gøre noget!

  3. Mikael said,

    26 February 2007 at 18.10.16

    Steffen: Også jeg.. tror jeg vil prøve at lægge mærke til det. :)

    Anders: Skræmmende ligefrem? :)
    Jeg ville nok rette det hvis jeg skulle skrive en artikel, eller lignende, men år det bare er på min blog eller i chat, så gør det mig ikke noget.

  4. Rebekka said,

    26 February 2007 at 18.16.08

    Jeg kæmper for at det ikke bliver glemt. Når jeg fx. læser Pers opgaver igennem tilføjer jeg det tit. Jeg tror ikke helt jeg kan undvære det :mrgreen:

  5. Mikael said,

    26 February 2007 at 18.22.02

    Hvis det alligevel er indlysende og overflødigt, hvorfor så holde fast på dem? :)

  6. Anders said,

    26 February 2007 at 18.28.23

    Mikael: Ja, jeg synes det er lidt skræmmende. Når jeg læser en tekst med manglende subjekt synes jeg det virker useriøst. For mig signalerer det bare en lidt lad og ligeglad holdning, og det passer bare ikke sammen med en seriøs tekst eller udtalt sætning. I sms, og til nød chatsprog, kan det gå an, da det som regel er ret afslappede samtaler man fører af de veje, men så snart det er artikler, bøger eller blogindlæg synes jeg det er noget andet ;)

  7. Mikael said,

    26 February 2007 at 18.33.58

    Ok, fair nok. Så slemt synes jeg nu ikke det er. :)

  8. Kirsten said,

    26 February 2007 at 19.06.39

    Det her er så overhovedet ikke noget, jeg har skænket den fjerneste tanke, og lige nu sidder jeg da også og undrer mig over, hvorfor i alverden jeg dog vælger at kommentere det … : )

  9. Mikael said,

    26 February 2007 at 19.24.22

    Hmm.. ingen anelse. Men hyggeligt alligevel! :)

  10. Grammarqueen said,

    26 February 2007 at 23.47.32

    Egentlig er det jo ikke så mærkeligt igen. På mange sprog, fx latin og spansk, er subjektet jo ligefrem indeholdet i verbets form, så det slet ikke er meningen, at man skal sætte subjekt foran. Det er selvfølgelig ikke tilfælde for dansk, men effektiviseringsprincippet er vel et meget grundliggende sprogligt princip…

  11. Mikael said,

    26 February 2007 at 23.49.18

    Ja.. især i talesprog. Der skærer man tit unødvendige ting af. Og med fremkomsten af sms og chat, tror jeg turen er kommet til skriftsproget også.

  12. Nikolaj said,

    27 February 2007 at 08.05.32

    Altså, så længe der ikke er risiko for misforståelser, ser jeg ikke noget problem i at man lader subjektet være implicit, hvilket vi jo i forvejen gør i alle imperativsætninger (bortset fra faste udtryk som “Gør du det!”). Men jeg er enig med Rebekka og Anders i at det er dårlig stil i mere seriøse skrivelser så som artikler, opgaver og deslige. Det kan måske sammenlignes med brugen af sammentrækninger på engelsk.

  13. Henrik Stidsen said,

    27 February 2007 at 09.37.49

    Udviklingen kan ikke stoppes, den har sin egen vilje ;)

  14. Schjelde said,

    27 February 2007 at 10.18.26

    @Henrik: Nej, nok desværre ikke. Og det er den vej udviklingen går. For 2 år siden arbejdede jeg på en efterskole, og i samtlige de danske stile min 9. klasse kastede efter mig, optrådte denne her subjektsfejl i større eller mindre grad.
    For en af eleverne var sms-sproget en så stor del af hans skriftlige verden, at han ikke satte kommaer eller puntummer, i slutningen af en sætning hed det så: ….!

    Og jeg kan ikke en gang selv sige mig fri af det. Suk.

  15. Henrik Stidsen said,

    27 February 2007 at 10.31.38

    Schjelde - jeg er lidt ambivalent overfor den udvikling. På den ene side syns jeg det er mega trist at folk ikke kan skrive ordentligt - men så længe det er let forståeligt kan jeg på den anden side ikke rigtig have noget imod det. Men mon ikke det også har noget at gøre med (må man overhovedet starte en sætning med “men” ?) at samfundet på mange måder bevæger sig mod mindre formelle relationer hvor den “overdrevne” korrekthed er yt lidt på samme måde som at vi siger “du” og ikke “De” til folk vi ikke kender, selv i professionelle sammenhænge.

  16. Schjelde said,

    27 February 2007 at 11.49.14

    @ Henrik:
    Ja - jeg har det også ambivalent med den udvikling. Jeg har ikke lyst til at være en dinosauer, men på den anden side tror jeg også at vi mister mange sproglige nuancer ved at lukke for megen mundtlighed ind i skriftsproget.
    Men den diskussion vil nok aldrig dø, og lur mig om ikke der var mere opstandelse dengang det blev besluttet, at navneord ikke længere skulle have stort begyndelsesbogstav.

    ‘Kong Christian stod ved højen mast…’

    Men kan vi blive enige om, at det ikke tæller som overdreven korrekthed at kunne stave ordentligt og have styr på sit nutids-r? At flertallet af befolkningen efter 9 års skolegang kan finde ud af det, synes jeg er det mindste man kan forlange af folkeskolen… Reel ordblindhed er en undskyldning, men det er en af de få.

  17. Rebekka said,

    27 February 2007 at 12.11.02

    Ja, helt ærligt, hvor svært kan det være at lære spisereglen? :mrgreen:

  18. Mikael said,

    27 February 2007 at 12.30.25

    Henrik: Tror du har fat i noget der. Det at være formel, det er på ingen måde in i vores tid. Det bliver betragtet som uautentisk, og dermed ikke så fedt.

    Jeg må indrømme at jeg i den her diskussion nok er lidt styret af de ting jeg selv har lyst til at “stave forkert”, forkorte, osv.. altså de ting jeg selv gør, dem synes jeg skal være okay, mens de ting jeg ikke gør, de skal ikke være okay. Fx skriger det mig i øjnene når jeg ser det “manglende r”, mens jeg har det lidt mere afslappet med andre sproglige og grammatiske “fejl”. Men den “subjektivitetens klamme hånd” er der vel ingen der kan sige sig fri af. :)

    Principielt set mener jeg at vi skal stave som Sprognævnet foreskriver.. men samtidig være opmærksom på at sproget altså ændrer sig, fordi vores sprogvaner ændre sig. Chat- og smsssproget indtog vil på et eller andet tidspunkt gøre seriøse ting ved vores sprog, det tror jeg er umuligt at undgå. Om det er godt, skidt eller ligegyldigt, det er der jo så mange delte meninger om. :)

  19. Henrik Stidsen said,

    27 February 2007 at 12.59.12

    Schjelde - jeg tror vi er så enige som vi kan blive om det her emne ;)

    Mikael - ja, uautentisk er nok et godt ord at bruge, og det er jo også rigtig nok, et alt for formelt sprog skaber afstand mellem folk og virker nemt meget kunstigt. Nærhed er in!

    Det er meget forskelligt hvilke fejl vi lægger mærke til. Jeg overser som regel stavefejl og er principielt ligeglad med stave og grammatikfejl så længe jeg er sikker på at forstå meningen. I hvert fald så længe det bare er “privat kommunikation”. Man kan sige, jeg syns der er andre ting der er mere vigtige at gå op i.

  20. Nikolaj said,

    27 February 2007 at 16.34.18

    @Mikael: Tillad mig at more mig over kombinationen af følgende to citater fra din seneste kommentar i denne tråd:
    Fx skriger det mig i øjnene når jeg ser det “manglende r”
    og
    vores sprogvaner ændre sig
    :D

  21. Mikael said,

    27 February 2007 at 18.29.57

    Nikolaj: Værsgo at more dig. Går ud fra at du også kender til at det er nemmere at se fejl i det andre har skrevet, end det man selv skriver.

  22. Rebekka said,

    27 February 2007 at 20.48.28

    Allermest generer det mig når jeg skal læse en bog, særligt hvis det er en lærebog. På seminariet skulle vi læse en bog, der var lidt svær rent fagligt (tror jeg nok), men som var så fuld af sproglige fejl at jeg overhovedet ikke kunne få noget ud af den. Jeg havde studiekammerater, der ikke havde noget problem med at læse den, men de var også selv fuldstændig håbløse til at skrive selv :mrgreen:

  23. Nikolaj said,

    28 February 2007 at 00.51.23

    Det er jeg fuldt ud klar over, Mikael! :)

  24. Nikolaj said,

    28 February 2007 at 00.51.53

    @Rebekka: Når man skal læse, er det med andre ord en fordel hvis man er dårlig til at skrive?

  25. Rebekka said,

    28 February 2007 at 10.18.36

    Nikolaj: Åbenbart :mrgreen:

  26. Rebekka said,

    28 February 2007 at 10.19.43

    Nikolaj: Det kunne være vi skulle gøre regeringen opmærksom på det. Så kan de slappe af og glæde sig over at de danske børn er så dårlige til at læse. Det må jo betyde at de er gode til at skrive!? :mrgreen:

RSS feed for comments on this post

Leave a Comment