Graffiti

Hvorfor er det lige at nogle folk synes det er fedt at male graffiti på alle mulige ting, som ikke tilhører dem selv? F.eks. er der på stationen i Vanløse lige blevet bygget en ret flot tunnel, som fører op til s-togsperronen. Den er især flot om aftenen, hvor lyset fra lamperne i loftet gør tunnellen med dens hvide mure til et ret flot syn. Men i aften så jeg at der allerede havde været nogle graffitimalere og malet på muren 4 steder… jeg fatter simpelthen ikke hvorfor folk bare skal ødelægge andres ting. Det samme med s-togene…. der kommer jævnligt et s-tog forbi, som er helt tilmalet. DSB bruger så vidt jeg ved masser af penge hvert år på at rengøre de tog, som der er blevet malet graffiti på.
Jeg har fuld forståelse for at graffiti er kunst, og jeg synes da også at noget af det er pænt. Men jeg fatter ikke hvorfor det absolut skal males på andres ejendom. Køb jer dog selv et plankeværk, en bus eller et hus og mal derpå. Hold fingrene fra offentlig ejendom!

25 Comments

  1. Romme said,

    29 September 2003 at 21.38.37

    Enig! Vi går jo heller ikke og maler på deres (graffitimalernes) væge.
    Vanløse station er i øvrigt ved at blive ret flot. Det bliver spændende at se, hvordan det nye center kommer til at se ud, når de en gang bliver færdige (lige nu er der jo bare et stort hul i jorden og resterne af den gamle biograf og bibliotek)

  2. Mikael Kongensholm Nielsen said,

    29 September 2003 at 21.44.08

    Ja… Vanløse station begynder efterhånden at ligne noget igen… synes også efterhånden de har arbejdet på den i lang tid.
    Glæder mig også til Flintholm bliver indviet, det bliver sjovt at gå rundt inde under det glastag, som det har kostet så mange køreplansomlægninger at bygge….. :-)

  3. Jonas said,

    29 September 2003 at 22.15.36

    Enig.

    …Og i øvrigt er det meget sjældent, at grafitti kan kaldes kunst. Ni ud af ti gange er det bare hærværk. Og én ud af ti gange er det kunst - som burde være malet et sted, hvor kunstneren havde lov til det.

  4. Henrik Stidsen said,

    29 September 2003 at 22.30.24

    Svjh er graffiti pr. definition noget der er malet uden at man har lov til det - men det er vist en definition der ændrer sig løbende :)
    Der er faktisk ofte s-tog der ikke kører fordi der er grafitti på dem. DSB vil hellere aflyse et tog end at sende et totalt overmalet tog på skinnerne.

  5. Mikael Kongensholm Nielsen said,

    29 September 2003 at 22.42.22

    Jonas: Ja, for det meste er det bare hærværk.. men det hænder dog også at noget af det ser godt ud.

    Henrik: Du har faktisk ret. Her er hvad min Nudansk Ordbog siger om graffiti: noget som er skrevet el. malet uden tilladelse på offentlige steder, fx husmure og toiletter.

    Det med s-togene ved jeg nu ikke rigtigt om du har ret i.. jeg ser i hvert fald tit s-tog, som er temmelig malede…. men det kan jo være at DSB ikke holder alle de s-tog hjemme, som er malede, da de så ikke ville have s-tog nok til at fragte passagererne.

  6. Henrik Stidsen said,

    1 October 2003 at 15.28.50

    Det er vist mest dem der er totalt overmalede de holder hjemme, de vil jo helst ikke aflyse tog (koster dem jo penge!)

  7. Anonymous said,

    20 November 2003 at 14.20.56

    lol

  8. Anonymous said,

    20 November 2003 at 14.20.57

    lol

  9. Anonymous said,

    22 November 2003 at 17.37.57

    I ved jo ingenting om graffiti!
    En kæmpe del af graffiti er jo netop at andre skal se det. Derfor nytter det jo ikke at købe sin egen bus eller at bygge et plankeværk.

    hvis i vil vide bare en lille smule om det i udtaler jer om så check: www.urban.dk

  10. Mikael Kongensholm said,

    22 November 2003 at 18.16.42

    Jeg har fuld forståelse for at folk som laver graffiti gerne vil have at andre skal se det. Sådan har alle kunstnere det vel. Men andre kunstnere formår at få andre folk til at se deres kunst, uden at de behøver at male på offentlig ejendom. Det samme må kunne gælde for folk som maler graffiti. At man har en stor lyst til at andre folk skal se ens kunst retfærdiggør altså ikke at man maler sin kunst på andres ejendom. Jeg kan da godt se at det er en nem måde at få en masse folk til at se ens kunst, men hvad hvis alle kunstnere gjorde sådan? Så ville det jo ikke været muligt for nogen at have deres husmure, busser og tog i fred.. fordi der er jo mange kunstnere som har lyst til at blive kendt og derfor synes de bliver nødt til at male det på steder hvor folk kommer til at se det. Det holder bare ikke!
    Hvis man er kunstner og gerne vil have at andre skal se ens kunst, så må man prøve at være kreativ og finde lovlige måder hvorpå andre får mulighed for at se ens kunst.
    Jeg har altså ikke noget imod graffiti som kunst, men jeg har noget imod at man ulovligt maler det på andres ejendom.

  11. spone said,

    2 March 2004 at 15.58.51

    alt sammen er ikke bare hærværk jer som ikke fatter at graffiti er en kultur hvor man søger nye grænser hele tiden og derfor er der nogen der laver hærværksgraffiti men der bliver lavet mere lovligt graffiti end hærværksgraffiti,
    grunden er jo bare at folk mangler steder til at male og så har de nosser nok til at male på andres ting.
    jeg siger ikke at det er iorden at male på andres ting men jeg kan da godt forstå at der er nogen der gør det og det er fordi at de søger nye grænser hele tiden, og så er der jo kicket i det at bryde ind på et station og male en aften uden at blive opdaget.

    hvorfor skal nattogene være malet mørkeblå, med gule måner og stjerner, hvor dagtogene er ens hvorfor kunne de ik også blive malet så der var noget at se på når de kører forbi.

    hvis i vil viden mere om lovligt graffiti så tag dog lige og kik ind på urban.dk så kan i lære det

  12. The real deal... said,

    31 October 2004 at 02.06.56

    har det og sige at slipse drenge i funktionær stillinger, eller som er teologer, præster whatever!!! I vil aldrig fatte følesen af og snige sig ind i en tog-yard, male et lækkert piece, ud og jagte det dagen efter, for at få nogle gode billeder. I piver og piver, med jeres borgelige mentalitet, om at uhhh det er så forfærdeligt, men jeg kunne da nævne de første 100 ting MINDST der er værre en graffiti. Se det som lidt kulør på tilværelsen. Og man kan nærmest dagligt slå op i avisen og læse om syge klamme mennesker, der misbruger børn osv. det samme med voldtægter, og får mindre i straf, og erstatningskrav end graffitimalere, men vi er åbenbart nået dertil hvor menneskers liv er mindre værd end materile ting, rimelig akavet syntes jeg. Og til jeres information kan jeg oplyse om at de fleste graffitimalere, både har job og er under uddannelse, så det er ikke kun kriminelle psykopater hele bundtet. Jeg maler ikke mere, og er idag forældre, og besidder en god funtionær stilling, men smiler sgu hver gang jeg ser en smuk togvogn med graff på rulle forbi, men bliv i bare ved og brokke jer….for GRAFFITI CANT BE STOPPED, og I VIL ALDRIG FATTE EN SKID AF HIPHOP, OM AT LEVE LIVET OG FÅ SVINET OP =o)

  13. Mikael Kongensholm said,

    31 October 2004 at 10.12.36

    Ja, der er mange ting som er værre end graffiti og de ting skal selvfølgelig også straffes, nogle af dem måske hårdere end de bliver. Men det ændrer ikke noget som helst på at graffiti er ulovligt. Ja, det giver da lidt kulør på tilværelsen, og det er da sikkert fedt at se ens eget kunstværk på togene, men stadigvæk, graffiti er ulovligt og så er den sag ikke længere.
    Jeg har ikke sagt noget om graffitimalere er kriminelle psykopater… jeg tror da helt sikkert at de fleste er folk som er drevet af deres kunsteriske interesse, mens der nok også er nogle som bare synes det er fedt fordi det er ulovligt.

  14. therealdeal said,

    9 November 2004 at 21.39.24

    det jo ligesom det der er essensen i graffiti, det er et slags gadens sprog, og man får et kick som gifte ægtemænd måske får ud af og være deres koner utro, og pilleædende danseglade extasyvrag får, osv. Jeg må sgu konkludere jeg syntes det er fedt nok og om ikke andet, kunne man jo bare sikre togene bedre end man gør nu, i sverige havd de succes med det, altså med større hegn, vagter osv. der faldt den ulovlige graffiti med 80 procent, sååååå det er ikke så svært og få det bragt ned, meeeen mon ikke dsb tjener godt på det ;O)

  15. Mikael Kongensholm said,

    9 November 2004 at 21.46.01

    Tjaa.. det koster vel en del penge hvis DSB skal ansætte vagter til at passe på at folk ikke kommer og overmaler deres togvogne? Der er jo pænt mange togvogne…

  16. zahra said,

    10 November 2004 at 10.31.44

    hej det er rigtig godt skrevet om graffiti men jeg vil gerne vide noget om hvordan man kan fjerne graffiti, hvilken midler skla man bruge for at få det væk på..

    ses…

  17. zahra said,

    10 November 2004 at 10.33.25

    hej…. hvad skal så gøre svar mig tilbage

  18. zahra said,

    10 November 2004 at 10.34.41

    okay har et procekt om graffiti vil gerne vide lidt mer om det tak

  19. zahra said,

    10 November 2004 at 10.35.54

    okay jeg vil vide mere så jeg klikker ind på urban heh

  20. Mikael Kongensholm said,

    10 November 2004 at 10.36.41

    Det har jeg desværre ingen anelse om…
    Men du kan vist læse meget mere om graffiti på www.urban.dk

  21. zahra said,

    10 November 2004 at 10.43.11

    hvad skla jeg gøre for at vide mer om graffiti

  22. therealdeal said,

    12 November 2004 at 21.40.30

    ja Mikael, nu har jeg så selv “på egen krop” haft en retssag eller to, hvor dsb havde urimelige krav blandt andet et på 52000 for et togpiece. Da dommeren så spurgte om bilag osv for afrensningen, sagde dsb repræsentant, øhh det har vi ikke, virkligt proffesionelt må man sige.Og det med du siger med deres vagter, hvis det virkelig er så dyrt og fjerne det som de siger det er, hvad jeg virkelig tvivler på, må man jo som jeg har sagt kigge uden for landets grænser og se de metoder de bruger. Det har ihvertifald virket i sverige og også i usa, meeeen vi er flere der ved dsb tjener godt på det, siden man ikke gør mere for at sikre togene, det skaber jo også masser af arbejdspladser, ja der er sgu folk der ligefrem lever af det…
    Prøv og find noget fakta om det her emne kammerat før du dømmer det hele, dit sidste indlæg er ikke ligefrem fyldt med punchlines ;O)

  23. Bombtheworld said,

    12 November 2004 at 21.48.25

    zahra skriv din email så kan jeg nok hooke dig op med en graffiti maler eller to der vil give et anonymt interwiev

  24. NUMMI NUMMI said,

    12 November 2004 at 21.55.19

    DONT THEY KNOW THAT GRAFFITI CANT BE STOPPED, WRITERS UNLIKE RAPPERS CANT GO POP

  25. Mikael Kongensholm said,

    13 November 2004 at 12.42.57

    “det skaber jo også masser af arbejdspladser, ja der er sgu folk der ligefrem lever af det…”
    Hvad skaber arbejdspladser??
    Jeg ved ikke noget om hvordan DSB forholder sig til graffiti.. udover at de ikke kan lide det og er trætte af det. Det kan da bestemt ikke udelukkes at de har anklaget nogle graffitimalere ulovligt…

    Jeg har aldrig påstået at vide noget som helst om den her sag egentlig.. alt hvad jeg har sagt at jeg synes at ulovlig graffiti ikke er fedt og at jeg ikke forstår dem som mener at de må sætte sig ud over loven fordi de har lyst og synes det er fedt at bryde den! Og det synes jeg stadig…