Bus vs tog

4 fordele ved at køre i tog fremfor at køre i bus:

- Man slipper for sindssyge buschauffører, som kører alt for vildt.

- Et tog har vinduer som kan åbnes på en varm sommerdag.

- Jeg bliver ikke køresyg af at læse i et tog.

- Tog kører stærkere og man kommer derfor, som regel, hurtigere frem end med bus.

Måske er jeg bare en togmand. Jeg vælger i hvert fald som regel toget, hvis der er valgmuligheder. Er du til tog eller bus?

44 Comments »

  1. Nikolaj said,

    22 July 2006 at 07.01.41

    Bortset fra at jeg ikke har tendens til køresyge, kan jeg godt følge dig. Skal jeg rejse gennem Tyskland, foretrækker jeg imidlertid at rejse med bus, da jeg så kan se på motorvejenes kilometertavler hvor langt vi er nået.
    En anden, generel, fordel ved at rejse med bus er at man kan se ud gennem forruden hvis man sidder strategisk korrekt placeret. :)

  2. Mikael said,

    22 July 2006 at 11.20.35

    Ja, der er også fordele ved at rejse med bus. Jeg nyder nu også ganske meget at sidde og kigge på landskabet som suser forbi togvinduet… :)

  3. Louise Silkjær said,

    22 July 2006 at 12.56.46

    Jeg er også klart mest til tog. I hvert fald hvis det er lange strækninger, for er helt enig i at man hurtig bliver halv-køresyg af busserne! Men hvis det bare er fra den ene ende af byen til den anden er der jo ikke rigtigt mulighed for at tage toget, og så synes jeg at bybussen er fin nok..

  4. Mikael said,

    22 July 2006 at 13.18.46

    Nej, der er nok ikke så mange tog i byerne andre steder end kbh… :)

  5. Birgitte said,

    22 July 2006 at 14.40.53

    Se, det kommer helt an på hvor man skal hen, og ikke mindst hvor mange gange man har rejst på strækningen. Hvis jeg skal besøge mine forældre i Aalborg, så foretrækker jeg i dag bussen fordi der undervejs kommer et stop på færgen. Køretiden er ca. den samme som med tog, men en ulempe er, at der er så få afgange af vælge imellem. Da jeg lige var flyttet til København var det sjovt at køre den lange strækning med tog, men i dag skal rejsen bare overstås hurtigst muligt på den mest komfortable måde. Derfor er jeg også begyndt at flyve (når der er penge til det). Er der tale om småture på op til 1½ time, så tager jeg det transportmiddel der bringer mig hurtigst fra A til B, hvis jeg skal rejse alene. Er det sammen med folk jeg kender, så er transportformen faktisk underordnet, da selskabet gør rejsetiden uendelig kort…

  6. Maltesen said,

    22 July 2006 at 15.24.12

    Over længere strækninger, vil jeg helt sikkert vælge toget frem for bus, som jeg kun vælger i ydersted nød. Tilgengæld kører jeg al det jeg kan på cykel, da jeg hader at være afhængig af offentlig transport…

  7. Maltesen said,

    22 July 2006 at 15.27.15

    Og jeg regner også med at køre på cykel på cykel på lørdag, når jeg skal til housewarming hos Klit ;-)

  8. Rebekka said,

    22 July 2006 at 19.49.31

    Jeg foretrækker helt afgjort toget. Jeg kan godt blive køresyg af at køre i bus. Jeg kan ikke læse, og her i sommervarmen kan jeg godt blive køresyg selv uden at læse.
    Der er bedre muligheder for at strække benene. Det er mere behageligt, særligt hvis man er udsat for en buschauffør, der slingrer.
    Helt afgjort: Toget styrer! :mrgreen:

  9. Nikolaj said,

    22 July 2006 at 21.04.25

    @Rebekka: Kan du ikke læse? Så skal du da vist have dine skolepenge tilbage! ;)
    @Diskussionen i øvrigt: For lige at bringe en ekstra “spiller” på banen, så vil jeg lige tilføje at mit hade-transportmiddel nummer ét hverken er bus, tog, bil eller cykel, men fly. Sidder jeg ved vinduet (og ikke lige over vingen), er det en formildende omstændighed, især hvis det er klart vejr, men man sidder altså møgdårligt i et fly, og der er en forfærdelig larm så man dårligt nok kan snakke med sidemanden, og maden er elendig. Til gengæld har flyet naturligvis den fordel at det er hurtigt, og jeg vil nok trods alt hellere sidde 2 timer i et fly end 20 timer i et tog!

  10. Klit said,

    22 July 2006 at 22.40.19

    Hvordan kan det være så svært? Cyklen til de korte ture og toget til de lange. Fly til de længere internationale / interkontinentale. Spaceshuttle til rumrejser. Barne- eller klapvogn til de små ;)
    Men der er slet ingen tvivl. Gør som H.C.Andersen og undertegnede. TAG TOGET! Det er klart nr. 1.

  11. Mikael said,

    23 July 2006 at 00.30.01

    Birgitte: Hvad må du slippe for en flybillet til Aalborg?

    Maltesen: Jeps, jeg regner også med at cykle derud… ;)

    Rebekka: Som talt ud af min mund… :D

    Nikolaj: Jeg har kun prøvet at flyve få gange, og det er da ikke det mest behagelige, men det er ok. Udsigten er jo ret fantastisk, hvis man sidder ved vinduet. Men ja, helst ikke for mange timer i det fly.

    Klit: Hvad så med tidsrejser? ;)

  12. Maltesen said,

    23 July 2006 at 09.40.53

    Til tidsrejser skal man bruge en blå engelsk telefonboks, som Doctor Who’s som sendes på DR1 tirsdag aften…

  13. Nikolaj said,

    23 July 2006 at 22.32.39

    Nej, nej, nej, Maltesen, tidsrejser kan kun foretages gennem en sprække i rumtidskontinuumet som fx den der af og til dukker op et stykke under Brooklyn Bridge!

  14. Lars Silkjær said,

    24 July 2006 at 08.58.12

    Der er nu også fordele ved bus fremfor tog. Fx at man sikkert ankommer til tiden (hvilket ikke kan siges om andet en Arriva for tiden).

    Mht. vinduer, så er det kun i de gamle regionaltog, de kan åbnes. Det kan man desværre hverken i Arrivas nye eller IC3 :-(

  15. Mikael said,

    24 July 2006 at 09.10.04

    Ja, lidt sjovt, da Arriva lige kom var det dem man gjorde grin med, fordi de ikke kunne komme til tiden. Nu er det DSB… det er åbenbart hårdt at være togfirma! ;)
    Nej, det er rigtigt… var nu også mest S-tog jeg havde i tankerne lige med det.. :)

  16. Maltesen said,

    24 July 2006 at 17.04.07

    @Nikolaj: ????

  17. Klit said,

    24 July 2006 at 18.01.59

    Åbne vinduer i S-tog. Kører du kun med linie C, Mikael? Det er vist kun der, de gamle s-tog kører endnu, og i de nye er der ikke noget med at åbne vinduer? Hvis du så meget som forsøger at åbne vinduerne i et nyere s-tog, kan du regne med, at politiet kommer efter dig. Derfor skal du nok gå lidt stille med dørene :)

  18. Mikael said,

    24 July 2006 at 18.32.26

    he he, hvornår har du sidst kørt i de nye s-tog? Prøv at se efter næste gang du kører i dem… :)
    Der er ca 4 vinduer i hver kupe, som kan åbnes på kip.

  19. Birgitte said,

    25 July 2006 at 12.54.22

    Mikael: Prisen for en flyvetur til Kbh-Aalborg variere ganske betydeligt alt efter dag, tidspunkt for rejsen samt i hvor god tid man bestiller. Hos SAS kan de fås fra ca. 800 og op (t/r). Hos Cimber Air ca. 750 og op (t/r), men så er der også nogle restriktioner (a la DSB Orange).
    Nikolaj: Flyvemaskiner behøver ikke larme ustyrligt og man behøver ikke sidde elendigt. Jeg har været med en del behagelige af slagsen.
    Diskussionen i øvrigt: Cyklen! Den er nu en gang det bedste. :) Og det uanset hvor langt man skal. Har man travlt er det selvfølgelig ikke altid et muligt transportmiddel…

  20. Mikael said,

    25 July 2006 at 13.30.44

    Ok, 750 er vel ikke så dårligt sammenlignet med togpriser. Det er vel ca 650-700 kr for en retur med toget?!
    Ja, cyklen er god hvis den virker.. synes jeg kan erindre at du tit har haft lidt bøvl med din cykel… ;)

  21. Birgitte said,

    25 July 2006 at 18.04.08

    Nu kan jeg stadig tage turen med tog på Wild Card, hvilket gør togprisen noget mindre. Jeg plejer i gennemsnit at smide ca. en plov for at komme frem og tilbage med tog.
    Min nyeste cykel kører ganske upåklageligt. Kan ikke mindes, at jeg har haft direkte bøvl med dén…

  22. Klit said,

    25 July 2006 at 21.37.02

    Vinduer. OK, you got me there. Da jeg sidst kørte i S-tog var det brune tog, og der var stropper at hænge i i afsnittene lige inden for døren. Og man skulle vise billet for at komme ind på perrronen - men det var elektriske tog!
    Indrømemt, jeg er inkarneret cyklist.

  23. Mikael said,

    26 July 2006 at 09.45.47

    Birgitte: Ok, ja, så er det jo ikke så slemt endnu. Glæd dig ikke til du ikke kan have ungdomskort længere.. jeg lægger 600 kr i DSB’s kasse for en tur hjem til det vestjyske.

    Klit: Wauw, har du ikke kørt i S-tog siden? Det er da ret godt klaret! :)

  24. Klit said,

    26 July 2006 at 17.35.12

    OH, Michael. Det var vist et hedeslag. Nu har jeg drukket en kold spand hyldeblomstdrik og ser alting mere klart. Jeg kørte S-tog dengang, men er da stadig uregelmæssig bruger. Jeg savner linien mellem Herlev og Rødovre, men der er cyklen stadig den eneste fornuftige transportform. LÆNGE LEVE CYKLEN!

  25. Nikolaj said,

    26 July 2006 at 21.51.15

    @Maltesen: Det var en henvisning til filmen “Kate & Leopold” - absolut en af de bedre tidsrejsefilm, og så er den tilmed ustyrlig morsom. Den halve times kvalmende pladderromantik som filmen er udstyret med cirka midtvejs, må man så bare se om man kan sove fra.
    @Klit: Undskyld hvis jeg spørger dumt. Har der været en S-togslinje som kørte mellem Herlev og Rødovre? Eller mente du bare at du ind imellem kunne ønske dig at der var en?

  26. Henrik Stidsen said,

    1 August 2006 at 18.42.24

    Jeg vil til enhver tid vælge bilen istedet for toget :) men dog toget istedet for bussen hvis det kan lade sig gøre (dvs, uden for KBH - meget gerne i Arrivas områder)

  27. Mikael said,

    1 August 2006 at 18.46.04

    Virkelig? Det er da rigtig afslappet af sidde i toget og læse en god bog.. i stedet for at skulle koncentrere sig bag rattet.. synes jeg.. :)

  28. Henrik Stidsen said,

    1 August 2006 at 21.11.24

    Tjaa, når man kører med DSB er der større chance for forsinkelse end hvis man kører i bil. Desuden tager det ofte kortere tid i bil, komforten er ca. ligeså god og man kan selv bestemme hvornår man kører. Siden jeg begyndte at køre til Vejle på arbejde (1. februar) har jeg kun oplevet en eller to seriøse forsinkelser på motorvejen. Den længste varede 50 min. Det er langt langt bedre end hvad DSB nogensinde kan drømme om at præstere.

    Iøvrigt, når man kører meget lærer man at slappe af uden at det går ud over sikkerheden - man sluker så at sige for de ting man ikke har brug for. Så det kan godt være afslappende at køre :)

  29. Mikael said,

    2 August 2006 at 01.00.29

    Ja, ok.. men hvad med økonomien?
    Og du kan vel trods alt ikke læse samtidig med du kører bil! ;)

  30. Henrik Stidsen said,

    2 August 2006 at 22.24.31

    Nej det er nok ikke smart at sidde med næsen begravet i en bog ;)

    Økonomien - 2-3 mand i en bil og DSB’s priser er længe matchet for en tur over storebælt.

  31. Mikael said,

    2 August 2006 at 23.23.34

    Ikke længe matchet.. men matchet… :)

  32. Henrik Stidsen said,

    3 August 2006 at 17.55.35

    Jo faktisk, længe matchet - jeg kan køre fra Esbjerg til Hillerød og retur for mellem 7 og 800kr. 1 voksen uden Wildcard skal betale 594kr for samme tur. Med Wildcard, på en billigdag, koster turen “kun” 298kr så der skal 4 mand til for at matche prisen. Men 1 med og 1 uden wildcard og DSB har for længst tabt priskrigen.

  33. Mikael said,

    3 August 2006 at 17.58.36

    Ja, ok.. men så er det vel også fordi du køber weekendpas over Storebælt? Og har en bil som kører langt på literen?! :)
    Der er jo også forskel på hvor I Jylland det er.. Aalborg eller Esbjerg.. :)

  34. Henrik Stidsen said,

    3 August 2006 at 18.06.09

    Næ, den langt største udgift er storebæltsbroen som koster 200kr hver vej. Dieselen kan jeg få til ca. 50 øre pr. kilometer og der er ~320 km til Hillerød. Altså 320kr for en retur + 400kr for broen = 720kr + det løse.

  35. Klit said,

    3 August 2006 at 18.09.45

    Nu tror jeg, at jeg vil have bil igen. I tre år har jeg levet lykkelig uden. I de 30 år jeg havde bil, var benzinen ikke den eneste kilometer-afhængige udgift. Men det kan jeg forså har ændret sig. Det er da dejligt. Det må vel betyde, at vi kan regulere skattefri kilometergodtgørelser og fradrag et godt stykke nedad fremover og sænke skatten en promille eller to for samtlige skatteydere. Tak, Henrik. TAK!

  36. Mikael said,

    3 August 2006 at 18.29.33

    Henrik: Ikke dårligt. Så er der jo også udgifter til vedligeholdelse af bilen.. men dem har jeg ingen anelse om hvor meget bliver… :)

  37. Nikolaj said,

    3 August 2006 at 19.21.54

    Måske er Henriks bil så gammel at den er afskrevet, og måske er han så hård at han selv kan lave alle reparationer inkl. fremstillingen af reservedele ex nihilo…

  38. Henrik Stidsen said,

    3 August 2006 at 22.53.55

    Eller også er det fordi jeg kører så mange kilometer at 600 fra eller til betyder minimalt ;)

    Men hvis vi skal regne servicebesøg af ca. 2500kr pr 20.000km med så koster det yderligere 0,125 kr pr kilometer - eller 75kr for retur Esbjerg - Hillerød. Øvrige service og reperationer er svære at fastsætte pr kilometer eftersom kilometer ikke er eneste faktor.

    Klit - kørselsfradrag kan ikke engang betale udgiften til brændstoffet. Den skattefrie kørselsgodtgørelse på lidt over 3kr er guld i lommen på dem der kan få det. Jeg ville tjene noget der ligner ½-1 krone pr kilometer hvis jeg kunne få den godtgørelse. Dem kunne jeg så bruge på f.eks. at købe fede fælge og luksusdæk istedet for at genbruge de gamle fælge og købe fornuftigt prissatte dæk.

  39. Nikolaj said,

    4 August 2006 at 14.58.59

    Hvad med afskrivning? Hvis det er en nyere bil du har, beløber det sig vel også til mellem 50 øre og 1 kr. pr. kilometer?

  40. Henrik Stidsen said,

    4 August 2006 at 17.51.39

    Bilen er fra 2000. Desuden er afskrivning ikke kun afhængig af kilometer men også alder. Desuden er det fuldstændigt ligegyldigt for værditabet om jeg kører 1600km på en uge eller nøjes med de normale 1000km… Så derfor regner jeg ikke afskrivning med i prisen, jeg regner heller ikke afbetaling til banken eller forsikringspræmie med.

  41. Klit said,

    4 August 2006 at 21.57.39

    @Stidsen
    Det er jo luksus at kunne nøjes med at regne med prisen på en ekstra kilometer. Det betyder så, at de 1.000 km du normalt kører pr. uge er hammerdyre! De skal jo bære samtlige grundomkostninger. Altså lader du din “normale” kørsel betale en del af din rejse til Jylland. Det er helt fair. Run on costs. Tilsvarende kan jeg indtægteføre forsikring, afskrivning, rente/rentetab, vedligehold på min rejsekonto, hvorefter jeg kan kører helt gratis til Esbjerg hver uge! På første! og taxa til og fra stationen. Det er jo noget, jeg sparer hver uge. Keine hekserei!

  42. Henrik Stidsen said,

    4 August 2006 at 22.08.54

    Incl grundomkostninger koster de normale uge-kilometer svjh omkring 1½kr stykket inkl afbetaling til banken og forsikring. Jeg mener stadig mit regnestykke holder, der skal 2-3 personer til før DSB’s priser er alt for høje, selv hvis jeg skal regne 1½kr/km skal der kun 2,1 voksen til før priserne matcher. Dertil kommer “komfortfradrag”, f.eks. at nedfaldne køreledninger, signalproblemer, nedslidte skinner og generelle forsinkelser ikke påvirker kørslen. Desuden køres der dør-dør så man undgår gåture eller busture til/fra stationen og meget mere.

    Så ja, 2 personer og DSB er matchet, 3 personer og de har tabt for længst. 4 personer og DSB er helt til grin. 5 personer - der er jo råd til restaurantbesøg midtvejs. 6 personer - ja så skal politiet ikke kigge forbi for så vanker der klip i kortet…

  43. Klit said,

    4 August 2006 at 22.58.49

    Det er da ingen skam at være glad for sin bil - eller at være glad for at køre bil. Det er en vidunderlig opfindelse.
    Og det er da korrekt, at jo flere km man kører, desto lavere kilometerpris får man. Og den ekstra km koster aldrig så meget som den første. Men hvilken bil har den højeste indbytningspris. En 3 år gammel bil, der har kørt 20.000 km eller en tilsvarende, der har kørt 150.000 km?
    Hvis man selv vælger sine parametre, kan man bevise alt. Hvad er billigst - tog eller bil? Det bestemmer du naturligvis selv.

  44. Henrik Stidsen said,

    4 August 2006 at 23.05.01

    Hvis man ser på motoren er det sandsynligvis den der har kørt langt der har det bedst - små korte ture hvor motoren ikke bliver gennemvarm er ikke sunde for motoren. Men i en virkelig handelssituation vil det jo nok være den der har kørt kortest der koster mest.

    Jeg har ikke noget imod at “indrømme” at DSB er klart billigst for enkeltmandstransport. Men hvis man er 2-3 personer om at dele bilens udgifter så kan DSB altså ikke følge med længere.

    Skulle jeg f.eks. tage toget på arbejde skulle jeg beregne 3 timers ekstra transporttid hver eneste dag - det betyder at DSB ikke er et reelt alternativ selvom de kun koster 1/3 af omkostningerne ved at køre i bil. Så ja, det handler om hvilke parametre man beregner ud fra.

RSS feed for comments on this post

Leave a Comment